Publisert

LAMY – fra liten familiebedrift til verdensledene pioner på fyllepenn-markedet

Litt om LAMYs Historie

I 1930 opprettet grunnlegger Carl Josef Lamy firmaet Orthos Füllfederhalter-Fabrikken, som senere byttet navn til LAMY, som vi kjenner til i dag. Carl Josef Lamy hadde tidligere jobbet som eksport og driftsleder for et amerikansk selskap som produserte skriveinstrumenter, før han valgte å starte for seg selv. Innen starten av 2. verdenskrig solgte Lamys firma rundt 200 000 av fyllepennene Orthos og Artos, årlig.

Årene gikk, men det var ikke før i 1952 at fyllepennen LAMY 27 kom til verden. Denne pennen symboliserte starten på Lamys design og skriveegenskaper inn i nåtiden. I 1957 flyttet den voksende bedriften til nye og større lokaler i Heidelberg, hvor de fremdeles har sitt hovedkontor den dag i dag. Men det skulle fortsatt gå noen år før deres virkelig store gjennombrudd.

f.v:Reklameplakat for LAMY 27 fra 1952, f.h: LAMYs hovedkontor i Heidelberg

Vendepunktet

I 1966 bestemte Josef Lamys sønn, Manfred Lamy, som jobbet som markedssjef i firmaet, og tidligere Braun designer Gerd A. Müller seg for å utvikle en ny fyllepenn basert på Bauhaus prinsippene «form møter funksjon».

Høsten 1966 lanserte LAMY deres nye fyllepenn LAMY 2000. En penn med et minimalistisk design, som gjorde den til den eneste fyllepennen av sitt slag. I tillegg til at det lå klare referanser til Bauhaus bevegelsen i designet, ble dette ansett som en meget innovativ og moderne fyllepenn, noe som det også anses for å være i dag. LAMY 2000 produseres fremdeles på deres egen fabrikk i Heidelberg med nøyaktig det samme designet som i 1966.

Den delvis skjulte splitten på LAMY 2000 er laget i platinabelagt 14k gull – det gir den fleksibilitet og lang holdbarhet.

Kort om Bauhaus bevegelsen

Bauhauslogoen

Bauhaus er en kunstbevegelse som oppsto fra kunst- og håndtverkskolen Bauhaus i Tyskland. Skolen eksisterte fra 1919 og ble ble tvangsnedlagt av nazister i 1933. Selv om skolen i seg selv ikke overlevde, har grunnprinsippene bevart seg til den dag i dag.

Skolen ble grunnlagt av Walter Gropius som hadde som grunntanke at en skulle skape kunstnerisk detaljer i de mest hverdagslige ting. For å oppnå dette på en effektiv måte var det viktig at kunst og funksjonalitet sto like sterkt i fokus. Derav utrykket «form møter funksjonalitet». På Bauhuas ble de derfor ikke bare undervist i kunst, men også undervist i den praktiske prosessen som ligger til grunne. Et eksempel på det, er at en arkitekt ikke bare kan designe en fin bygning, han må også lære seg å bygge huset. Slik vil en kunne oppnå form og funksjonalitet i et og samme verk.

Nye tider

Dr Manfred Lamy tar over som administrerende direktør i 1972 for sin far Carl Josef Lamy. Bedriften bytter navn til LAMY og som ny i rollen som leder fortsetter Dr. Manfred Lamy å jobbe med å styrke bedriftens posisjon i markedet med fokus på kvalitet og design.

På Frankfurtmessen i 1980 kom et nytt produkt ut i hyllene. LAMY Safari ble lansert, men ingen var forberedt på at denne enkle plastpennen skulle ta verden med storm. Den ble og er fortsatt en stor hit. Dette er faktisk den mest popluære fyllefennen fra LAMY noensinne. Den var i utgangspunktet designet for skolebarn, med sitt ergonomiske grep, men den har blir omfavnet av både voksne og barn verden over.

Produksjonen blir flyttet

Produksjonen av alle LAMYs fyllepenner blir i 1985, flyttet til deres hovedkontor i Heidelberg. Slik at de med stolthet kan vise til at alle sine kvalitetsprodukter er laget i Tyskland på deres egen fabrikk. I 1986 dør pioneren Carl Josef i en alder av 87 år.

En titt inn i LAMYs univers

Vi har plukket ut en håndfull av LAMYs bestselgere som vi skal fortelle litt mer om:

Lamy 2000

Samme tidløse design som i 1966, Designet av Gerd A. Müller

Pennekroppen er laget i svart makrolon – et materiale som kjennes delikat og høyverdig ut samtidig som det er meget diskret og nedtonet. Grepet og den fjærende klipsen er laget i børstet stål. Den delvis skjulte splitten er laget i platinaplettert 14k gull som gir den fleksibilitet og lang holdbarhet.

Fyllepennen er en stempelfyller som fylles ved hjelp av piston-/skrumekanisme. Det er også mulig å se blekknivået gjennom det diskré vinduet som går i en elegant ring rundt pennekroppen.
Den runde og lette pennen gjør dette til et særdeles godt skriveverktøy. Dette er en soleklar favoritt blant fyllepennentusiaster verden over.

Lamy Safari

LAMY Safari er en fyllepenn med et klassisk utseende i veldig god tysk kvalitet. Skriveegenskapene blir trukket frem med denne fyllepennen – den er spesielt fin å skrive med. Den kommer med stålspiss og penneklips på hette og passer for både høyre- og venstrehendte.

På grunn av den spesielle pennekroppen ligger denne pennen ergonomisk riktig i enhver hånd. Den passer like godt til voksene som barn. Alt i alt er dette det perfektet verktøyet å bruke, som nybegynner, i det hverdagslige som til å skrive lengre tekster.

Blekkpatroner eller omformer kan brukes til denne pennen.

Designet av: Wolfgang Fabian

LAMY AL-star

Hva er egentlig forskjellen på LAMY Safari og LAMY Al-Star?

I hovedsak ligger forskjellen i at der Safari har ABS-plast på pennekroppen kommer AL-Star med anodisert aluminium. Det betyr at holdbarheten er veldig mye bedre og at Al-Star er litt tyngre (22g mot 17g) enn broren Safari. Dessuten har også Al-Star litt større diameter på pennen.

ABS-plasten i grepet på Al-Star er gjennomskinnelig, i motsetning til Safari som har samme farge på grepet som pennekroppen. Bortsett fra det er det ingen forskjeller på disse pennene. Begge pennene bruker samme blekkpatroner og har helt like splitter.

Designet av: Wolfgang Fabian

Lamy Scala

Eleganse møter moderne teknologi

LAMY Scala er en elegant fyllepenn i et slankt minimalistisk design. Pennen er i metall og er laget av rustfritt stål. På grunn av den slanke og lette pennekroppen, er den perfekt å ha med seg på farten, passer fint i skjortelommen eller jakkelommen. Som alle LAMYs produkter er dette en kvalitetspenn, som ligger godt i hånden.

Scala kan fylles på med blekkpatroner eller benyttes sammen med en omformer, som gir deg muligheten til å bruke alle slags blekk du selv ønsker.

Designet av: Sieger design

Lamy Studio

LAMY Studio – Kunstnerisk design

LAMY Studio er et godt eksempel på hvor nærme kunst og design egentlig er hverandre. Pennen er elegant formet med lakkert pennekropp i metall. Den har stålspiss i høyeste kvalitet og blank metallklips som minner om en flypropell. Pennen ligger godt i hånden og har en behagelig tykkelse på kroppen.

Du kan både bruke blekkpatroner eller omformer til denne pennen.

Designet av: Hannes Wettstein

Lamy Aion

Lamy Aion er et av de nyeste tilskuddene til LAMY-familien. Pennekroppen er laget i børstet aluminium og har en fjærende klips i skinnende stål. Stålsplitten har nytt design, som gjør denne pennen helt unik.

Som alle LAMYs fyllepenner, kan du enten bruke blekkpatroner eller omformer som tillater deg å bruke nøyaktig det blekket du selv måtte ønske.

Designet av: Jasper Morrison

Hvorfor du bør velge LAMY fyllepenner?

LAMY er kjent for sin gode kvalitet på like linje med funksjonalitet. De har også spesialisert seg på penner for den litt mer erfarne fyllepennbruker til nybegynnerene. En av LAMYs visjoner er at en fyllepenn skal følge en enkeltperson i flere år, derfor er det viktig at den holder både i kvalitet, men også at den har et tidløst design, som gjør at den aldri går ut på dato. Du skal kunne kjenne igjen en LAMY-penn kun ved å se på designet.

Du bør velge deg en LAMY-fyllepenn rett og slett fordi du får en penn av høy kvalitet og lekkert design som du kan bruke i mange år fremover.

Du finner vårt store utvalg av LAMY podukter her

Publisert

Dette er de beste akvarellblyantene for kunstverk som skal vare

Akvarellfarger er i vinden om dagen, og Museum Aquarelle fra Caran D’Ache ligger øverst på listen over vannbaserte fargeblyanter med svært høy lysekthet. Dette er rett og slett høykvalitets akvarellmaling i blyantform.

Kvaliteten du får fra disse blyantene kan sammenlignes med malingen som er brukt på kunstverk på store museer verden over.

Det som gjør at Museum Aquarelle skiller seg ut fra andre akvarellblyanter er at fargepigmentene er så konsentrerte at lysektheten er på sitt aller beste. Den kraftige fargen er lett å jobbe med og den løser seg enkelt opp i vann. Fargene sklir særdeles godt inn i hverandre og gir et perfekt transparent resultat, slik at du enkelt kan påføre lag på lag med me farge og maling. Akkurat slik akvarellfarger skal gjøre.

Finn din foretrukne teknikk

Blyantene er laget med en blykjerne som føles myk mot papiret og på grunn av den brede blyantspissen på 3,8 mm diameter, får blyantene flere bruksområder. De er nemlig like gode å tegne med tørre som våte, resultatet blir veldig forskjellig.

Du kan for eksempel velge å tegne med blyantene når de er tørre, på tørt underlag, som vil gi følelsen av å tegne med en normal fargeblyant. Da vil en fint greie å lage små og store detaljer uten at fargene sklir utover arket. Et annet alternativ er å vete arket før du begynner å tegne, og da vil fargene spre seg utover arket slik vanlig akvarellmaling gjør. Med vått ark har du har litt mindre kontroll på hvor fargene sprer seg, men det kan resultere i vakre og dramatiske effekter.

Du kan også tegne på tørt papir, og male over tilslutt med en våt pensel, som vil gi deg litt mer kontroll over fargespredningen på arket, sammenlignet med å legge fargene direkte på et vått ark. Det finnes et hav av muligheter, så her gjelder det å bare prøve seg fram, for å finne den teknikken en selv foretrekker.

Hvilket papir bør jeg velge?

Teksturen på underlaget du velger å bruke har også mye å si for resultatet. Velger du akvarellark med mye struktur, vil det gi et mer rustikt resultat enn dersom du velger et akvarellpapir med glattere overflate. Du kan lese mer om hva slags papir som egner seg HER

Fargene sklir naturlig inn i hverandre og når arket har tørket,
kan du fint tegne med tørre fargeblyanter over og lage flotte effekter.

De største fordelene med disse blyantene

Noen av de største fordelene med disse blyantene er alle mulighetene du har til å bruke forskjellige teknikker. En kan blande , gradere, overlappe og å lage detaljerte tegninger med et og samme verktøy. Du har mulighet til å la fargene skli ut i hverandre å lage unike detaljer, samtidig som du kan perfeksjonere tegningene med tørre farger for å gi et dramatisk utrykk i kunstverket.

Stilren og enkel design, med åttekantet form, for at den skal ligge ekstra godt i hånden når du tegner.

Blyantenes design er også laget med nøye ettertanke for å gi følelsen av kvalitet og luksus. De er alle trukket i en matt svart finish, hvor enden på hver blyant er dyppet i sin egen farge, slik at det alltid vil være enkelt å se hvilken farge du skal bruke. Museum Aquarelle kommer i 76 klare og sterke farger, men som akvarellfarger kan du blande frem dine egne fargenyanser i tillegg.

Lysekthet, målt på Blue Wool Scale

Lysekthet er en måte å måle kvaliteten på farger etter at det har vært eksponert for lys.

De ultrafiolette strålene fra solen er med på å bryte ned molekylene i fargepigmentene, som gjør at farger enten vil falme eller endre farge over tid. Det er derfor aldri anbefalt å henge kunstverk på et sted som er i direkte kontakt med sollys.

Vannbaserte farger blir som oftest målt på Blue Wool Scale og oljebaserte farger blir målt på ASTM Skalaen.

Grunnen for at de blir målt på to forskjellige skalaer er fordi molekylene i fargepigmentene i vannbaserte farger har svakere bindinger enn i oljebasert farger og gjør de derfor vanskelig å sammenligne.

Du finner oversikten over skalaene i bildet under:

Målingen skjer ved at to helt like fargeprøver blir lagt på en mørkt sted og på et sted som er eksponert for sollys. Etter tre måneder sammenlignes de to resultatene og får da en score på lysekthetsskalaen.

Bildet er hentet fra : Wikipedia

Vil du lese mer om oljebasert fargeblyanter, kan du lese om Luminance 6901 fra Caran D’Ache her.

Du kan kjøpe alle fargeblyantene fra Caran D’Ache Museum Aquarelle i nettbutikken her, de selges i sett og enkeltvis.

Publisert

TWBSI Diamond 580 ALR Purple – Etterlengtet nyhet

Den nye TWSBI Diamond 580 ALR Purple har vært svært etterlengtet og er endelig lansert. Hva er det som gjør denne pennen så elsket?

Fargen på denne pennen er nydelig

Den lilla fargen på metalldelene er en blanding av matt og glinsende metallisk. Den skinner svakt med en refleksjon av lyset, men er ikke for kraftig til å være for flamboyant. Det er definitivt en penn som blir lagt merke til, men den kan fremdeles gå under radaren på et møte uten at alle stopper opp og lurer på hva du har med deg.

Samme gode fyllemekanisme som TWSBI Diamond 580

Fyllemekanismen på pennen er en stempelfyller med god blekkapasitet, hvor flere av delene er laget i aluminium for å holde bedre. Stempelfylleren gjør at du kan bruke blekk fra flaske, og slipper da kostnaden og avfallet fra blekkpatroner. Med ca. 2ml blekkapasitet er det ca. det samme som 2,5 blekkpatroner med blekk som flyter rundt inne i pennen. Det gir deg nok blekk til en liten novelle, 40-50 dikt eller to-do-lister for et par måneder.

Sannsynligvis kommer du til å skifte ut blekket før du går tom for blekk, spesielt hvis du har lyst til å prøve ut hvordan det ser ut med forskjellige blekk i pennen.

Hva skiller denne pennen fra tidligere TWSBI-modeller?

I tillegg til å ha fargede aluminiumsdeler i pennen og grepet, har denne nye modellen også fargede deler på hetten – både under firmalogoen på toppen og på den andre siden av klipsen langs bunnen av hetten.

Hva betyr AL….R?

I navnet på denne pennen står AL for aluminium, og vi antar at R står for «Radial» eller radiell. Det henviser til rillene i grepet til pennen som gir litt gripemotstand og gjør utseendet til grepet mer interessant. For å huske forskjellen på 580 AL og 580 ALR kan du bare tenke at R står for «riller».

Hvor lenge kan den kjøpes?

Vi har fått inn et svært begrenset opplag, og håper at vi kan få inn flere når det går tomt. Limited Edition-fargene til TWSBI selges ofte i en kort periode før den blir borte. På tiden det tok å skrive dette innlegget er allerede fine splitt gått tomt.

Hvilket blekk passer best til denne?

Et lilla blekk i en lilla penn passer perfekt – spesielt hvis fargen ligner på metalldelene.

Diamine Majestic Purple er en sikker vinner, det samme er nok Robert Oster Viola eller en av våre favoritter: J. Herbin Poussière de lune

Publisert

Dette er de beste fargeblyantene for kunstverk som skal vare – Del 1

Det er et hav av tegneutstyr der ute og det er ikke alltid like lett å vite hva en bør velge. I dette innlegget tar vi for oss egenskapene til de suverene fargeblyantene Luminance 6901 fra Caran D’Ache.

De oljebaserte fargeblyantene er like god å skrive med på hvitt papir som svart eller annet farget papir. Egenskapene deres gjør at de sterke fargene kommer like bra frem uavhenging av underlaget.

Hvorfor velge Luminance 6901 fra Caran D’Ache?

Disse blyantene står høyt opp på listen som noen av verdens beste fargeblyanter. Caran D’Ache har brukt over to år med research for å komme fram til det beste og mest fargeekte resultatet noensinne. Den fløyelsmyke følelsen du får når du bruker disse blyantene er heller ikke tilfeldig, blyantene er designet med en rund form, som gjør at de ligger meget godt i hånden. Og de oljebaserte fargene gir en følelse av at fargene smelter inn i arket.

Fargespekteret strekker seg ut til hele 76 ulike fargevariasjoner. Alle blyantene er dyppet i maling i enden, slik at man enkelt ser hvilken farge hver blyant har. Det sterke og klare fargeutvalget er laget med en hard blykjerne, som gjør at den ikke knekker. Fargepartiklene i disse blyantene gjør også at de egner seg spesielt godt til å blande og graderes inn i hverandre.

Blyantene har en unik evne til å blande seg godt med hverandre, og en kan også legge nye lag oppå hverandre for å oppnå en enda mer dramatisk effekt.

Er disse blyantene for alle?

Vi mener, Ja! Selv om disse blyantene er laget etter profesjonelle kunstneres preferanser, trenger du ikke å la deg skremme av det. Og på grunn av blyantkroppens runde design, passer de like godt i hånden til en voksen som et barn. De oljebaserte blykjernene, er harde og faste, samtidig som de gir en myk og behagelig følelse når de treffer papiret. Disse blyantene anbefaler vi til alle som er glad i å tegne. Hvem vet, kanskje de til og med løfte dine tegneferdigheter til nye høyder!

Luminance 6901 vs. billigblyanter

Det finnes mange rimeligere varianter av fargeblyanter der ute, men lønner det seg egentlig å kjøpe de?

De rimelige variantene har ofte en tendens til å knekke lett og det medfører at du stadig blir nødt til å spisse blyanten. Er hele blykjernen knekt i mange småbiter, er blyantene ødelagt og den blir umulig å tegne med. Luminance 6901 har riktignok litt høyere pris i innkjøp, men de vil holde. Caran D’Ache har nemlig tenkt på dette da de utviklet disse blyantene, så de har en svært solid blykjerne. Billigblyantene har heller ikke samme kvalitet på fargne og lysektheten som det du får ut av Luminance-blyantene. Så vår konklusjon er at det lønner seg å gå for kvalitet framfor kvantitet.

Hva er lysekthet?

Lysekthet er betegnelsen man bruker for å fastslå hvilken grad av fargebestandighet som finnes i fargepigmentene. Falmingen av farger skjer fordi de blir utsatt for ultrafiolette stråler. Og de ultrafiolette strålene vil over tid bryte ned fargemolekylene, som enten kan føre til at fargene blekner eller skifter farge. Det anbefales derfor å alltid ramme inn bilder med UV-glass. Dette vil bevare bildene mye bedre.

Luminance 6901 er designet for å å tåle dette i langt større grad enn andre fargeblyanter, selv om det aldri anbefales å eksponere kunstverk i form a tegning eller malerier i direkte kontakt med sollys.

Oljebaserte farger målt på ASTM skalaen

Det finnes ulike måleskalaer som tar for seg testing av lysekthet og de to vanligste skalaene kan du se på bildet under. Oljebaserte farger blir målt på ASTM 6901-skalaen og vannbaserte farger blir målt på Blue Wool skalaen, rett og slett fordi det ville blitt vanskelig å sammenligne dem. Molekylbindingene i oljebaserte farger er mye sterkere enn bindingene i vannbaserte farger, noe som gjør at oljefarger tåler eksponering fra UV-stråler betraktelig mye bedre.

Hvorfor scorer noen av de oljebaserte fargene dårligere enn andre farger?

Grunnen for at noen av fargene scorer dårligere på skalaene er fordi uorganiske farger anses som å ha et sterkere bånd mellom molekylene sine enn det organiske farger har. Et eksempel på dette er at farger med en høy andel av svart i seg, anses å være vanskeligere å bryte ned. Og hvor for eksempel lys grønn er lettere å bryte. Resultatet av det er ofte at fargen blekner eller endrer farge raskere.

Tabell hentet fra Wikipedia hvor du også kan lese mer om de ulike skalaene: https://en.wikipedia.org/wiki/Lightfastness

Hvordan tester man lysekthet?

Testing av lysekthet blir ofte gjort på den måten at en tar to like eksemplarer av en fargeprøve  og legger den ene i et mørkt rom og den andre på et sted hvor den er eksponert for dagslys. Etter tre måneder tar man så å sammenligner de to resultatene, som da vil gi fargen en score på skalaene som du ser ovenfor.

Det er ikke tilfeldig at Caran D’Ache har navngitt disse blyantene Luminance 6901. På grunn av sin særdeles høye kvalitet og lysekthet, har de rett og slett oppkalt dem etter ASTM 6901-skalaen, som er den internasionale standaren for lysekthet.

Vår konklusjon

Blyantene er permanente og oljebaserte og med sin suverene lysekthet har Caran D’Ache greid å lage et fargesett hvor hele 61/76 farger scorer høyest på ASTM 6901-skalaen. Og de resterende fargene scorer ikke noe lavere en «II» på skalaen. Så resultatene snakker for seg selv, dette er skikkelig kvalitet!

Demonstrasjonsvideo fra Caran D’Ache Studio:

I denne demovideoen ser du hvor fint fargene smelter inn i hverandre på en naturlig måte.

Hva slags underlag passer best til Luminance 6901?

Her er det også mange alternativer, og vi vet at folk har forskjellige preferanser. Du kan lese mer om hva slags papir du bør velge i vår lille papirguide her HER

Du kan kjøpe fargene fra Luminance 6901 i forskjellige sett eller enkeltvis i nettbutikken. Noe som gjør det enkelt å fylle på med favorittfargene dine dersom du skulle gå tom.

Du finner det store utvalget fra Strathmore og Luminance 6901 i nettbutikken vår.

Publisert

Pilot Metropolitan MR Silver Python vs. Lamy AL-Star Aluminium Graphite

Pilot Metropolitan MR Silver Python

  • Pris 249 kr
  • Litt tyngde
  • Materialet er metall
  • Fargen er sølv/metallisk med et lite hint av brunt
  • Spiss kommer bare i medium
  • Bruker internasjonale standard blekkpatroner som Kaweco, Diamine, PelikanCaran d’Ache
  • Slangeskinnprint på magebåndet
  • Rund i formen med liten og tynn metallklips
  • Hodet klikkes lett av og på, og føles nesten magnetisk
  • Kommer med en svart metalleske, med slangeskinnprint på

Lamy AL-Star Aluminium Graphite

  • Pris 399 kr
  • Veldig lett kropp
  • Materialet er aluminium
  • Fargen er sølv/metallisk
  • Spiss kommer i ulike størrelser
  • Bruker kun LAMY T10 blekkpatroner eller LAMY Z28 converter
  • Kommer med vindu for å se blekket
  • Rund i formen med flate sider på under og oversiden av kroppen
  • Fjærende og stor metallklips
  • Hodet klikkes på
  • Kommer i en svart pappeske, med utskåret design på sidene

Konklusjon

Jeg synes begge pennene er fine på hver sin måte, men personlig liker jeg Pilot Metropolian best. Den virker mer eksklusiv og ordentlig selvom den er i en lavere prisklasse enn Lamy Al-Star. Grunnen til dette er at den er tyngere, enklere i fasongen, har dyreprintet, og at spissen er litt smalere med flere detaljer. Samtidig kan den virke litt for enkel og kjedelig i forhold til Lamy Al-Star, nettopp på grunn av at den er så enkel, og litt for «vanlig». Lamy Al-Star virker billigere enn Pilot Metropolian ved første øyekast, på grunn av materialet, lettheten og den store klipsen på hodet. Men det jeg liker ved Lamy Al-Star er at man kan se hvor mye blekk man har igjen i vinduet, som gjør den utrolig funksjonell, i tillegg til at det er en kul detalj. Frontpartiet er utrolig stilig fordi man kan se alle detaljene inne i pennen. Den er også utrolig lett og behagelig å holde i på grunn av det karakteristiske frontparti med veldig godt grep.

Publisert

Hvordan fylle TWSBI

Vi får ofte spørsmål om hvordan fylle penner med stempelfyllerfunksjon, som f.eks. TWSBI Eco, TWSBI 580 og TWSBI Precision. Denne guiden gir et innblikk i hvordan det gjøres, og den gjelder også (med noen modifikasjoner) for andre penner med stempelfyllerfunksjon som f.eks. LAMY 2000 og Montblanc-penner.

Hvordan fylle en TWSBI:

  • Skru av hetten (du trenger ikke bruke nøkkelen som følger med, den er kun til demontering av pennen)

  • For å fylle blekk i kammeret på pennen, må du først sørge for at stempelet er i nedre posisjon. Dette gjør du ved å skru den bakre delen helt til den stopper av seg selv.

  • Når stempelet er nede, sett splitten ned i blekkflasken. Skru bakparten forsiktig opp, mens blekket fylles opp i kammeret via splitten. Fyll opp ønsket mengde.

  • Tørk av spissen, og voila! Nå er den klar til bruk.

Publisert

Helt nye Tombow farger!

Tombow har nå kommet ut med ABT Dual Brush Pens i 12 helt nye farger! Fargene er fordelt inn i to sett, med 6 penner i hver. Har du ikke hørt om Tombow ABT Dual Brush Pens før, er det tusjer med pensel og fine tip i forskjellig tykkelse i hver ende. Fargene er vannbaserte og kan blandes og brukes som vannfarger. Nå er det altså ikke 95+1 (blender) farger lengre, men hele 107+1 ulike farger å velge mellom. De to nye settene har fått navnene Candy colours og Vintage colours. Fargene får man foreløpig bare kjøpt i sett. Se så fine!

Candy colours settet inneholder lyse pastellfarger med navnene 131 Lemon Lime, 291 Alice Blue, 401 Aqua, 403 Bright Blue, 803 Pink Punch og 910 Opal.

Vintage colours settet inneholder N49 Warm Grey 8, N52 Cool Grey 8, 379 Jade Green, 407 Tiki Teal, 569 Jet Blue og 817 Mauve.

 

Klikk her for å komme til produktene!

 

Publisert

TWSBI Eco Transparent Blue (Limited Edition) er lansert

Det nyeste tilskuddet til Eco-familien er Eco Transparent Blue – den første TWSBI Eco med gjennomsiktig hette og påfylingsskrue med farge.

Tidligere har TWSBI lansert flere limited edition av Eco, både i turkis og rosa. Vanligvis blir disse versjonene utsolgt og kommer ikke tilbake på lager, så her lønner det seg å være rask med å sikre seg sitt eksemplar.

Se bilde av de tidligere Limited Edition her:

 

Publisert

LAMY 2000 Svart Makrolon – Fine Writing på sitt ypperste

LAMY 2000 er fyllepennen som i 1966 startet LAMYs unike designprofil som etterhvert har gitt dem markedets største andel av fyllepenner i Norge. Det er en fyllepenn med et minimalistisk, stramt design som har vært nærmest uendret i over 50 år.

 

LAMY 2000 Svart Makrolon

 

LAMY 2000 produseres i dag i Heidelberg i Tyskland – et tydelig signal om at dette er et presisjonsinstrument med en helt eksepsjonell kvalitet. Designet av Gerd A. Müller hylles den dag i dag – over 50 år etter at designet så dagens lys for første gang. Gerd Müller kom fra Braun og tok med seg designfilosofien til LAMY.

Gerd Müller

Konstruksjon og dimensjoner

Pennekroppen er laget i svart makrolon (sort polykarbonat) – et materiale som kjennes delikat og høyverdig ut samtidig som det er meget diskret og understated. Grepet og den fjærende klipsen er laget i børstet stål. Den delvis skjulte splitten er laget i platinaplettert 14k gull – det gir den fleksibilitet og lang holdbarhet.

Pennekroppen er 125mm lang, og med hetten blir den 140mm. Diameteren er ca. 13mm på det tykkeste, og smalere ved grepet (ca. 8mm). Vekten på pennen er ca. 15g, som gjør at den virker lett og håndterlig.

Hetten settes på med et klikk, og har ikke gjenger til å skru den på. Det gjør at man enkelt kan ta notater hurtigere enn ved å skru av og på hetten.

Fyllesystem og blekkvolum

Fyllepennen er en stempelfyller og fylles ved hjelp av piston-/skrumekanisme og ved å se gjennom det lille og diskré vinduet på siden kan man se blekknivået. Det interne reservoaret har høy kapasitet på ca. 1,35 ml! Vanligvis har blekkpatroner ca. 0,7ml blekk i seg, så man får med seg mye blekk på et fullt reservoar.

LAMY 2000 finnes i et hav av splittbredder: extra fine (EF) / fine (F) / medium (M) / broad (B) / extra broad (BB) / oblique, medium (OM) / oblique, broad (OB) / oblique, extra broad (OBB).

Skriveegenskaper

Skrift er subjektivt, men LAMY 2000 regnes som et ekstremt godt gjennomført skriveredskap. Blekkflyten er svært god, litt våt skrift men med veldig glatt og jevn flyt. Splitten virker litt større enn angitt (F virker som M) – så man kan med fordel velge en tynnere splitt enn man er vant til.

LAMY 2000 har noen ganger det som kalles en «sweet spot» hvor man må treffe ganske nøyaktig på papiret for å få perfekt flyt. Med litt øvelse treffer man den enda enklere og får alltid perfekt blekkflys.

Konklusjon

LAMY 2000 er en av de mest elegante, velkonstruerte og funksjonelle pennene noensinne laget. Den passer for dem som skriver mye, liker å bruke fyllepenner og de som vil ha høy blekkvolum når de er ute og reiser, eller bare ikke vil fylle pennen så ofte.

Publisert

Hva er Maki-E? 

Namiki Maki-e

Maki-e 蒔 絵, kan bokstavelig talt oversettes til «drysset bilde» på norsk, og er japansk lakk bestrøket med gull eller sølvpulver som en dekorasjon ved hjelp av en makizutsu eller en kebo-børste.

Teknikken er gammel og ble utviklet hovedsakelig i Heian perioden (794-1185) og blomstret i Edo perioden (1603-1868). Maki-e objekter ble opprinnelig utformet som husholdningsartikler til adelige medlemmer av hoffet. Populariteten økte og stilen ble raskt et statussymbol for kongelige og militære ledere.

For å lage forskjellige farger og teksturer bruker maki-e-kunstnere en rekke metallpulver, inkludert gull, sølv, kobber, messing, bly, aluminium, platina og tinn, samt deres legeringer. Bambusrør og myke børster i forskjellige størrelser brukes til legging av pulver og tegning av fine linjer. Da det krever høyt kvalifisert håndverk for å produsere et maki-e maleri, går unge kunstnere vanligvis gjennom mange års trening for å utvikle ferdighetene og til slutt bli maki-e mestere.

Kōami Dōchō (1410-1478) var den første mesteren knyttet til bestemte verk. Hans maki-e-verk brukte design fra ulike japanske malere i samtiden. Kōami og en annen maki-e-mester, Igarashi Shinsai, var opphavsmenn til de to viktigste skolene for lakkering i Japan.

Takamakie (eller «opphøyet maki-e») er en av de tre store teknikkene i maki-e-produksjon. Utviklet i Muromachi-perioden (1336-1573) innebærer takamakie teknikken å bygge opp mønster over overflaten gjennom en blanding av metallpulver, lakk og kull eller leirestøv. En annen spesiell type maki-e er togidashi maki-e, hvor en svart lakk uten olje legges på metalldekorasjonen som et ekstra lag.

Namiki Maki-e

På slutten av 1920-tallet  introduserte Japanske Namiki de første fyllepennene utsmykket med Maki-e. De luksuriøse fyllepennene ble straks meget populære og ble solgt i vestlige storbyer som New York, Paris og London. Nå finnes de også i Norge her på Tudos.

Se våre Namiki-penner her.

 

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Maki-e , http://www.pilot-namiki.com/en/about/history.html

 

Publisert

«Fleks-splitt», hva er nå det?

Pilot Falcon Metal Black fyllepenn

Fleks-splitt ( eller «flex nib» på engelsk) er en type fyllepenn-splitt som kan lage streker med forskjellig bredde. Denne må ikke forveksles med «stub»-splitt som lar deg variere bredden med retningen du skriver. De blir gjerne laget i 14K gull, og med legering som gir fleksibiliteten man trenger. Siden fleks-splitten er lett bøyelig kan man variere strekbredden med å justere presset man legger på pennen, og dermed få splitten til å sprike og slippe ut mer blekk på papiret. De mest fleksible splittene vil faktisk kunne produsere en strek som er seks ganger tykkere enn en vanlig splitt!

Hvilke muligheter gir fleks-splitt?

  • Kalligrafi – Kalligrafi krever fleksibilitet slik at man kan lage vakre variasjoner.
  • Hand lettering – En mer fleksibel penn kan gi deg mulighet til å lage mer «fancy» bokstaver.
  • Tegning – Man kan lage flotte linjevariasjoner i tegninger.

Historie:

Skrivemaskinene vokste frem fra slutten av 1800-tallet og ble meget populære på starten av 1900 tallet og utover. Fyllepenn splitter ble originalt designet for å ligne de man hadde på gamle fjærpenner, og splittene var gjerne produsert med mye fleksibilitet for vanlige penner frem til 1920-tallet når skrivemaskinene hadde tatt over for fullt.  Før disse tok over ble gjerne dokumenter skrevet for hånd og viktige dokumenter ble utformet i typiske kalligrafi-stiler som Copperplate og Spencerian skrift. De fleste kjenner nok til logoene til Ford Motors og Coca cola, som er typiske for denne perioden.

Fyllepennprodusenter som Waterman og Sheaffer lagde mye fleks-splitter, men også velkjente Montblanc var en leverandør som lagde mye av dette.  Eksperter på fyllepenner lager gjerne et skille mellom de gammeldagse fleks-splittene, og de nyere splittene som sammenlignet heller mer mot myk-splitt eller semi fleks-splitt.  «Vintage»-splittene er i dag vanskelige å få tak i og lages i begrensede opplag. Angivelig er grunnen til at man ikke finner så mange av disse lenger at fleks-splitter krever betraktelig ekspertise å lage, og siden man har et begrenset marked og mangler spesialiserte maskiner for dette må det gjerne håndlages og blir dyre i produksjon.

Waterman_pen

De gammeldags fleks-splittene er enda mer fleksible enn de som lages av dagens produsenter (men også vanskeligere å skrive med), mens de mer moderne er lettere å bruke og egner seg mer til hverdagsbruk. Om man på den annen side er ute etter ekstra store variasjoner i strekbredde, og ønsker å lage klassisk kalligrafi, er det et godt alternativ å bruke kalligrafi penner om man ikke får tak i en vintage-splitt.

Moderne penner med myke og fleksible splitter:

Pilot Falcon er et eksempel på en moderne penn som kommer med en mer fleksibel splitt. Andre eksempel er penner fra Noodlers eller Pilot Custom 742 og 743 med falcon-splitt.

Pilot Falcon fyllepenn
Pilot Falcon fyllepenn

For kalligrafi med store variasjoner på strekbredden kan man bruke Manuscript student artist kalligrafisettManuscript Round-hand kalligrafisett eller Manuscript fjærpenn som dyppes i blekk. Husk at kalligrafi-blekk gjerne er bedre for dypping;)

Kilder:

https://en.wikipedia.org/wiki/Spencerian_script

https://en.wikipedia.org/wiki/Typewriter

https://en.wikipedia.org/wiki/Flex_nib

Se også : Fountain Pen 101: Flex Nib Fountain Pens fra Goulet Pens på Youtube.

Publisert

Montblanc Meisterstück 149 – «Pennen over alle penner»

Meisterstück 149 er den mest kjente av Montblanc-pennene og regnet som selve «flaggskipet» til merket. Mange vil nok også påstå at den er «verdens mest berømte penn». Montblanc Meisterstück så dagens lys tilbake i 1924. Den er siden blitt verdenskjent, eid av verdensledere, forfattere og kjendiser og er kjent på Wall Street som «The Power Pen». Pennen alle storkarene har, og som man signerer store avtaler med.

 

Oppkalt etter Vest-Europas høyeste fjell.

Montblanc er basert i Hamburg, Tyskland og har laget fyllepenner siden 1906. Selskapet startet med bankmannen Alfred Nehemias og ingeniøren August Eberstein men ble senere overtatt av forretningsmennene Wilhelm Dziambor, Christian Lausen og Claus Johannes Voss.

Merket er oppkalt etter Vest-Europas høyeste fjell Mont Blanc. I 1913 begynte de bruke den hvite sekskantede «stjernen» som egentlig symboliserer den snøbelagte toppen på Montblanc-fjellet. Den hvite stjernen viser den snødekte toppen på fjellet sett ovenifra. Tallet «4810» har også blitt en del av Montblans merkenavn og representerer fjellets høyde i meter.

I 1924 ble Meisterstück-fyllepennen lansert, noe som satte fart på merkets popularitet. Meisterstück-serien har senere blitt utvidet til å inneholde rollerballs, ballpoint-penner, blyanter til og med  highlightere.  Moderne varianter av pennen er vanligvis laget i resin og ligger nærmest designet fra 50-tallet. Men siden de tidligste modellene brukte dyrere materialer, metall osv finnes det også en enda mer eksklusiv art av Meisterstück med tilnavnet «Solitaire».

Tidløs accessory.

Noe av hemmeligheten til Meisterstücks suksess er kanskje at den er tidløs. Selv om pennen nærmer seg en alder av 100 år føles den ikke gammeldags eller utdatert. Tvert imot – en accessory til en moderne livsstil. Og navnet Meisterstück er passende. Det vil i alle fall mange påstå om du spør. For det er akkurat det den er – et mesterstykke.

Meisterstück 149 er den største modellen i Meisterstück serien. Pennekroppen er sigarformet og originalt laget av dyp sort resin med gull- eller platinumbelagte detaljer. Pennen toppet med det hvite stjerneemblemet av Mont Blanc.  Pennesplittene blir håndlaget og slipt til en helt korrekt form på fabrikken i Hamburg.

Eid av presidenter og forfattere.

Meisterstück ble foreviget i et kjent bilde der Kennedy låner bort pennen til den vest-tyske forbundskansleren Konrad Adenauer i 1963. «May I help you Mr. Adenauer» – skal presidenten ha uttalt. Siden har John F. Kennedy fått sin egen Meisterstück 149 modell oppkalt etter seg. Meisterstück er kjent for å pryde skrivebordet til kjente mennesker som Ernest Hemingway, Johnny Depp, Barack Obama og kongelige over hele verden. Ser man godt etter i politiske seremonier og lignende, når viktige dokumenter skal underskrives, er det ikke uvanlig at man ser en Meisterstück 149.

Så hva er det som er så viktig med fyllepennen? Tross alt, er ikke en penn kun en penn?

I vår tid, der digitalisering er den nye standarden, er håndskrift den nye måten å skille seg ut på. Alle kan sende en epost, men å sette seg ned å skrive et notat eller brev for hånd til en viktig businesspartner, eller til den du er glad i, viser at du bryr deg litt ekstra. Og kanskje at du er villig til å gå litt lenger enn andre.

Det er kanskje nettopp derfor man gjerne bruker slike penner når man skal signere viktige avtaler i politikken eller forretningslivet. Det er også noe mer symbolsk med å signere en avtale eller lignende for hånd. Det blir noe annet enn å sende en email. Det blir rett og slett mer personlig.

Montblanc Meisterstück Gold-Coated 149 Fyllepenn

 

Publisert

Hvilket fyllepenn-blekk passer? Vi har laget en oversikt.

Her er en oversikt over blekk – fra rimelige til de mer eksklusive variantene, og produktenes egenskaper. Blekk er tilgjengelig enten som blekkpatroner eller i blekkflasker.

Blekkpatroner:

Produkt Beskrivelse

 

Pris
  Pilot Parallel Pen Blekkpatroner 6-pack

Blekkpatroner kun for Pilot Parallel Pen. Kan brukes til å blande farger sammen og lage kalligrafi.

Pakke med 6 patroner.

 

29,- ink mva.
  Lamy blekkpatroner blekk T10

Pakke med 5 stk. store LAMY T10 blekkpatroner i samme farge. Passer til alle Safari- og AL-Star fyllepenner.

 

39,- ink mva.

 

Kaweco blekkpatroner refill 6 -pack

6 blekkpatroner med internasjonal (kort) standard. Stort antall tilgjengelige farger.

 

39,- ink mva.

 

Diamine Blekkpatroner – 6 stk

Diamine blekkpatroner i pakninger med 6 stk. Tilgjengelig i 25 farger. Passer i alle penner med  internasjonale standard patroner.

 

39,- ink mva.

 

Pelikan 4001 Blekkpatroner- TP/6

6 blekkpatroner.

Internasjonal kort standard.

39,- ink mva.

 

Caran d’Ache Chromatics Blekkpatroner

Internasjonal standard.

Passer inn i alle fyllepenner fra Caran d’Ache og alle andre merker som bruker internasjonal standard.

Inneholder 6 blekkpatroner.

 

49,- ink mva.
Kaweco Twist & Out blekkpatron Dispenser Kaweco Twist & Out Blekkpatron Dispenser

8 blekkpatroner i internasjonal standard.  Praktisk dispenser.

 

59,- ink mva.
 

 

Pilot Parallel Pen Blekkpatroner 12-pack Fargemix 

Blekkpatroner kun for Pilot Parallel Pen. Kan brukes til å blande farger sammen og lage kalligrafi. 12 patroner i 12 forskjellige farger.

 

59,- ink mva.

 

 

Montblanc Blekkpatroner 8-pack

8 stk originale Montblanc blekkpatroner. Passer til Montblanc fyllepenner som bruker blekkpatroner. Mange farger tilgjengelige.

 

60,- ink mva.

 

Montblanc Blekkpatroner – Lucky Orange 8-pack

8 stk originale Montblanc patroner. Passer til Montblanc fyllepenner som bruker blekkpatroner. Fargen heter «Lucky Orange».

 

60,- ink mva.

 

Montblanc Blekkpatroner – Unicef Blue 8-pack

8 stk originale Montblanc patroner. Passer til Montblanc fyllepenner som bruker blekkpatroner. En del av summen går til UNICEF.

 

75,- ink mva.

 

Parker Refill Quink 5x Blekkpatroner til fyllepenn – Sort

5 stk sorte Parker blekkpatroner til Parker fyllepenner. Tørker fort og gir optimal skrivekomfort.

 

89,- ink mva.
 

 

Montblanc Blekkpatroner – Permanent Blekk 8-pack

8 stk originale Montblanc patroner. Permanent, vannfast blekk. Passer til Montblanc fyllepenner som bruker blekkpatroner.

 

95,- ink mva.

 

Flytende blekk:

 

Diamine 30ml Fyllepennblekk

Diamine 30ml flaske. Hele 105 farger tilgjengelig! Passer til alle fyllepenner.

 

49,- ink mva.

 

Pelikan Blekkhus 4001 – 30ml

Tradisjonelt blekkhus med 30ml blekk. Høyverdig blekk til en rimelig pris, som passer til alle fyllepenner. Mange farger tilgjengelige.

 

59,- ink mva.

 

Lamy Blekkflasker T52 blekk 50ml

Fyllepennblekk i stor 50ml flaske. Kommer med praktiske rensepapir langs siden som kan brukes til å rengjøre spiss og penn etter påfylling. Buet bunn gjør at man kan få ut mer blekk av flasken. Passer godt til Lamys penner, men også bra i de fleste andre fyllepenner.

 

99,- ink mva.

 

Diamine Registrar’s Ink Blue Black 30ml – Permanent Blekk

Vannfast blekk for fyllepenner. Permanent blekk. Egner seg for offisielle dokumenter og vil være lesbart i hundrevis av år.

Merk: Det inneholder partikler som kan tette noen typer fyllepenner og kan ødelegge stålsplitter. Et blekk for viderekomne, og bør alltid renses ut av pennen etter bruk.

 

 

99,- ink mva.
 

Diamine 150th Anniversary Ink 40ml

Jubileumsutgave med nye unike farger.

Kommer i 40ml flasker i glass med egen innpakning.

 

129,- ink mva.
 

Diamine Shimmering Fountain Pen Ink 50ml

Shimmertastic (glinsende) blekk som trygt kan brukes med alle fyllepenner.

Små metallpartikler som gir den en ekstra glød når man skriver. Mange farger tilgjengelige.

 

149,- ink mva.

 

Diamine Registrar’s Ink Blue Black 100ml – Permanent Blekk

Dette blekket er av permanent kvalitet og tåler vann etter det har tørket. Egner seg for offisielle dokumenter og vil være lesbart i hundrevis av år.

Merk: Det inneholder partikler som kan tette noen typer fyllepenner og kan ødelegge stålsplitter. Dette er et blekk for viderekomne, og bør alltid renses ut av pennen etter bruk.

 

179,- ink mva.
 

Montblanc Blekkhus Lucky Orange 30ml

Montblanc blekkhus 30ml med hurtigtørkende blekk. Limited Edition. Fargen er Lucky Orange. Eksklusiv flaske og boks.

 

190,- ink mva.
 

Montblanc Blekkhus Miles Davis Jazz Blue 30ml

Montblanc blekkhus 30ml med hurtigtørkende blekk. Limited Edition. Eksklusiv flaske og boks. Fargen Jazz Blue er inspirert av Miles Davis’ kjente jazzalbum «Blue».

 

190,- ink mva.

 

Montblanc Blekkhus Meisterstück Ultra Black 30ml

Limited Edition Meisterstück Ultra Black Montblanc blekkhus 30ml med hurtigtørkende blekk. Eksklusiv flaske og boks.

 

190,- ink mva.

 

Montblanc Blekkhus 60ml

Montblanc blekkhus 60ml med hurtigtørkende blekk.

Eksklusiv flaske og boks. Mange farger tilgjengelige.

 

220,- ink mva.

 

Montblanc Blekkhus Meisterstück 90 Years 35ml

Limited Edition Permanent blekk. Montblanc blekkhus 35ml. Eksklusiv flaske og boks.

 

220,- ink mva.

 

Pelikan Edelstein – 50ml Blekkhus

Edelstein-kolleksjonen til Pelikan er en serie blekk til fyllepenner med en flott eksklusiv flaske og unike farger. Kraftige blekkfarger i forskjellige farger i blekkhus med 50ml kapasitet.

Høyverdig blekk som passer alle fyllepenner.

 

249,- ink mva.

 

Montblanc Blekkhus Permanent Blekk 60ml

Montblanc blekkhus 60ml med vannfast permanent blekk.

Eksklusiv flaske og boks.

 

290,- ink mva.
 

Caran D’Ache Chromatics Blekkhus 50ml

Elegant blekkhus fra Caran D’Ache.Bunnen er vinklet slik at det er lettere å dyppe pennen.

Egner seg til alle fyllepenner med internt reservoar eller med converter for blekkpatroner.

Eksklusiv flaske og boks.

 

390,- ink mva.

 

Pilot – Iroshizuku Blekk – 50ml

Eksklusivt blekk i vakker håndlaget glassflaske fra japan.

Hvert blekk har et eget navn som er utledet av de japanske uttrykkene på naturlandsskap og planter.

 

50ml blekkhus. Passer til alle fyllepenner.

 

395,- ink mva.
 

Montblanc Blekkhus Unicef Blue 50ml

Limited Edition
Unicef Montblanc blekkhus 50ml med hurtigtørkende blekk.

En del av summen går til UNICEF.

 

400,- ink mva.

 

Montblanc Blekkhus Antoine de Saint-Exupéry, 50 ml

Montblanc «Writing Instruments» – serien. Hyller Antoine de Saint-Exupéry, den franske forfatteren, poeten, aristokraten og pionérflyveren. Farge er inspirert av fargen av ørken i solnedgangen. Størrelse: 50 ml.

Farge: Dark saffron – Mørk safran.

 

400,- ink mva.
 

Montblanc blekk Beatles Psychedelic purple

Montblanc Blekkhus Beatles Psychedelic Purple 50ml

Fargen psychedelic purple er inspirert av rockemusikken som Beatles skapte. Passer til Montblanc penner.

400,- ink mva.

 

Diamine Boxed Set

Gaveeske: 10stk – 30ml glassflasker.

Alle fargene kommer samlet i gaveboks.

 

599,- ink mva.
Publisert

Montblanc Meisterstück «Le Petit Prince» fyllepenn – En hyllest til en litterær klassiker

«Den lille prinsen» er en barnebok skrevet og illustrert av den franske forfatteren Antoine de Saint-Exupéry utgitt i 1943. Boken ble skrevet sommeren og høsten 1942 mens forfatteren bodde i New York, USA, samtidig som hans hjemland Frankrike var okkupert av Tyskland. Boka regnes som en klassiker som strekker seg utover barneboksjangeren og passer for folk i alle aldre. Den regnes også som en etisk fabel.

 

Antoine de Saint-Exupéry

Til tross for å være en eventyrfortelling forteller boken noe om livet og menneskeheten. Den lille prinsen er bl.a venn med en klok rev som kommer med mange minneverdige visdomsord.

“It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.”

Forfatteren presenterer også en rekke forskjellige destruktive karakterer representert gjennom voksne mennesker. En konge som ønsker å kontrollere alt og alle, en overdrevent forfengelig mann, en kynisk forretningsmann osv. «Den lille prinsen» har reist fra hjemmet sitt på en asteroide for å utforske universet, og samtidig har en flyger styrtet ute i ørkenen. De to karakterene møtes og dette møtet står sentralt i historien. Boken er blitt utgitt i en lang rekke land og er også blitt filmatisert, sist i 2015.

Montblanc har som en hyllest til fantasien og til denne litterære klassikeren lansert fyllepennen Meisterstück «Le Petit Prince». Denne pennen er utsmykket med symboler og sitat fra fortellingen. Den har en dyp blå farge inspirert av den blå himmelen og universet, og er utsmykket med den visdomsfylte reven.  Hetten med montblanc emblemet er også utsmykket med et inngravert sitat: Tu seras pour moi unique au monde («Du vil være unik for meg i verden» )

Klipsen er pyntet med en gul stjerne i lakk. Midt på pennen er montblanc navnet inngravert i en platinaring. Pennesplitten er rhodiumbelagt og har den lille prinsen og reven inngravert i lekre detaljer.

Hele Le Petit Prince-kolleksjonen finner du her

Montblanc er kjent for å hylle skrivekunsten bl.a gjennom sine «writers edition» penner. Denne gangen har de kombinert sin mest berømte fyllepenn Meisterstück med symbolikken og det litterære uttrykket til et av de store verkene fra det forrige århundre. Alt i alt, noe som gjør denne perfekt for samlere og entusiaster men også en fantastisk gave.

Kilder:
http://www.montblanc.com/en/collection/writing-instruments/meisterstueck/118065-meisterstueck-le-petit-prince-solitaire-legrand-fountain-.html
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Little_Prince
Publisert 2 kommentarer

Hvilket papir skal jeg bruke? En enkel guide for å velge riktig papir.

Hvilket papir skal jeg bruke?

Enten du skal tegne, male, skisse, eller lage collage, er en av de viktigste faktorene for suksess å velge riktig papir. Når du skal kjøpe papir har du en haug av varianter å velge mellom, og det er ikke alltid like lett å vite hva man skal putte i handlekurven. Forskjellen på disse papir-variantene og hva som passer til hva er en vanlig grunn til forvirring. Men fortvil ikke, vi har snekret sammen en enkel oversikt som vi håper vil gjøre valget lettere for deg. 

(Trykk på det gule navnet for å finne produktkategori i butikken.)

Tegning og illustrasjon

Type Beskrivelse Materiale
Tracing Glatt, gjennomsiktig pergamentpapir. Du kan bruke blyanter, markers og blekk for å trace bilder, skisse og lage overlapping.
Newsprint Naturfarget, lett papir i både glatt og røff overflate. Passer best til raske skisser. Man kan bruke grafitt og fargeblyanter til glatt papir. Kull og stifter til det mer røffe papiret.
Sketch Lett papir, finkornet papir Skissepapir er ideelt for å øve på nye teknikker med blyanter, kull, pasteller og stifter.
Drawing Glatt til medium overflate som passer både for nybegynnere og profesjonelle. Kan passe enten til skissing eller for ferdige arbeider. Kull, grafitt, pasteller, fargeblyanter, stifter og markers kan brukes på denne type papir.
Bristol Bristolpapir gir en stiv overflate og er tyngre enn tegnepapir. Bristol papir er flere lag med tegnepapir som sitter sammen for å skape ekstra tykke ark. Med glatt overflate kan man bruke markers, airbrush, penn og lignende. Med vellum-overflate kan man bruke grafitt, fargeblyanter, mixed media, kull og oljepasteller.
Pastel Et teksturert papir som kommer I flere nyanser. Passer for pasteller, grafitt- og fargeblyanter, kull og stifter.
Charcoal Papir med ekstra grov overflate. Passer til å legge flere lag. Ideelt for bruk av kull. Myke pasteller, grafitt, fargeblyanter og stifter kan også brukes.
Mixed Media En kombinasjon av Watercolor og Drawing paper. Blander egenskapene fra begge. Bruk valgfritt materiale. Fungerer godt med vannfarger, pasteller, kollasjer, markers, akryl osv.
Markerpapir Tykt papir med glatt overflate. Passer med alkohol-baserte tusjer, vannbaserte tusjer, løsningsmiddel-baserte tusjer, penn og blekk og mekaniske blyanter.

 

Printmaking Naturlig hvitt papir. Middels teksturert overflate som er myk, holdbar og kan absorbere store mengder blekk. Ideelt for teknikker som krever tyngre papir som litografi, intaglio og screen print.
Toned Sketch Skissepapir i naturfarger ideelle for lyse og mørke materialer. Medium grov overflate. Passer med grafitt, kritt, kull, stifter, tusj, china markers, fargeblyanter, penner og white gel pens.

 

Maling

Type Beskrivelse Materialer
Watercolor Kaldpressede tykke vannfargeark. Brukes for vannfarger. Passer bade for å øve seg og for ferdige kunstverk.
Acrylic Ekstra tykt papir. Det ekstra tykke papiret er ideelt for akrylmaling.
Mixed Media En kombinasjon av Watercolor og Drawing paper. Blander egenskapene fra begge. Bruk valgfritt materiale. Fungerer godt med vannfarger, pasteller, kollasjer, markers, akryl osv.
Canvas Paper Papir med kanvas-tekstur. Bruk for å øve på teknikker med olje og akryl.
Palette Paper Poly-belagt papir Brukes som palett for å blande farger.